http://rdf.vegdata.no/bridge/v441/core/v441-owl#Maling_karbonatiseringsdybde
Class Maling_karbonatiseringsdybde
rdf:type
-
|
owl:Class |
|
rdfs:comment
-
|
Karbonatisering vil føre til armeringskorrosjon dersom karbonatiseringsfronten når armeringen.
Karbonatisering av betong går raskest i tørt klima (innlandsstrøk) og/eller i områder med forurensing
fra trafikk og industri.
Karbonatisering er normalt ikke et problem når betongen er av god kvalitet og overdekningen er
større enn 30 mm.
Hensikt
Vurdere sannsynlighet for armeringskorrosjon som følge av karbonatisering av betongen.
Måling av karbonatiseringsdybde er aktuelt i følgende tilfeller:
- Eldre slakkarmerte bjelkebruer med tett armeringsføring i underkant bjelke og eventuelt
utstøpt med finsats
- Elementer med liten overdekning (10-30 mm)
- Elementer hvor det er synlig korroderende armering
- Elementer med porøs og dårlig betong
- Ved opphugninger og ved uttak av kloridprofiler.
Gjennomføring
Hovedinspeksjon
Når det er mistanke om karbonatisering, utføres stikkprøvekontroll. Omfanget av kontrollen må
kunne avgjøre om karbonatisering er et problem for den aktuelle brua eller ikke. Dersom mistanke
bekreftes kan omfanget utvides, i tillegg bør det utføres måling av overdekning slik at fordeling av
overdekning og karbonatisering kan kartlegges. Alternativt beskrives spesialinspeksjon.
Spesialinspeksjon
Måling av karbonatiseringsdybder utføres i henhold til spesiell beskrivelse.
Fordeler og ulemper
Metoden er enkel, men krever hugging eller boring i konstruksjonen.
Henvisninger
Håndbok R210 Laboratorieundersøkelser
Håndbok R211 Feltundersøkelser
|
|
rdfs:label
-
|
Måling av karbonatiseringsdybde
|
|
rdfs:subClassOf
-
|
Generated with TopBraid Composer
by TopQuadrant, Inc.