B R U R E G I S T R E R I N G
: : 5 B R U E L E M E N T E R
55
Tårn kan ha forskjellige utforminger og
spesielt tårnene til skråstagsbruer kan ha
en komplisert og utfordrende utforming
diktert av estetiske og funksjonelle hen-
syn, f.eks. to ben i A-form eller diamant-
form. Disse kan gå sammen i en felles tårn-
søyle i øvre del av tårnet. Tårnene kan stå
vertikalt eller helle bakover for å motvirke
strekkraften fra hovedspennet. Hengebru-
tårn har normalt to tårnsøyler som står
vertikalt (H-tårn) eller de lener seg mot
hverandre (A-tårn). A-tårn er generelt mer
estetiske en H-tårn og gir også en gunsti-
gere posisjon av tårnsadler og kabelplan i
forhold til brubanen og hengestenger.
Hengebrutårn har oftest to rigler, en toppri-
gel og en planumsrigel under avstivnings-
bæreren/ brubanen. Riglenes funksjon er
å redusere knekklengder i tårnsøyler, for-
dele krefter mellom tårnsøyler og gi plass
for lagre, buffere og sadler.
Tårn bygges oftest i materialet plasstøpt
betong, men de kan også utføres i stål og tre.
Tårn som står i eller ved farleder for skip kan
utføres med påkjørselsvern mot kollisjoner.
Tårnelementene kan suppleres med føl-
gende typekoder, se kap. V-8.1:
• Detaljbeskrivelse av : Påkjørselsvern
• Detaljbeskrivelse av :
Fundamenteringsnivå
• Detaljbeskrivelse av :
Fundamenteringsmåte
Fig. 5.5.3-8: Element C3 Tårn, A-tårn og
H-tårn
Fig. 5.5.3-9: Element C41, Fjellforankring for
hengebru