136
1 3 M E R K I N G AV B R U E R
: :
B R U R E G I S T R E R I N G
uavhengig av krav om seilløp, er største
verdi av HAT + 2 m og MSL + 3 m.
Hvor HAT = Høyeste astronomiske
tidevann og
MSL = Middelvannstand
(Mean Sea Level)
Gjelder generelt for områder med moderat
bølgehøyde. I områder med større bølge-
høyder vurderes fri høyde spesielt.
13.4 Merking av
luftfartshinder
Ref. (1) FOR 2002-12-03 nr. 1384: Forskrift
om merking av luftfartshinder (BSL E 2-2).
Generelt defineres i (1) enhver konstruk-
sjon med høyde ≥60 m over bakken eller
vannet som et luftfartshinder (som skal
merkes), men luftfartstilsynet kan etter en
vurdering fravike dette kravet ved at kon-
struksjoner ≥60 m ikke defineres som luft-
fartshinder, eller at konstruksjoner <60 m
skal defineres som luftfartshinder. Dette vil
avhenge av bl.a. beliggenhet, topografi og
andre høye konstruksjoner i området.
Aktuelle merkinger for bruer er:
• brutårn skal merkes med hinderlys og
evt. farger
• skråstag og kabler skal merkes med
hinderlys eller markører dersom de
har en horisontal utstrekning på ≥90 m
fra tårn
• overbygning skal merkes dersom den
er ≥60 m over vannet og ikke har
tilstrekkelig vegbelysning
For detaljerte krav til merkingen ref (1).
Ref. (2) FOR 2003-04-14 nr. 514: Forskrift
om rapportering og registrering av luft-
fartshindre (BSL E 2-1).
I (2) defineres enhver konstruksjon uten-
for tettbygd strøk med høyde ≥15 m som
et luftfartshinder (som skal rapporteres og
registreres). Innenfor tettbygd strøk er til-
svarende høyde ≥30 m.
Rapporteringsplikten gjelder for oppfø
-
ring, endring, flytting eller riving av luft-
fartshinder.
For detaljerte krav til rapportering ref (2).
Utstyr for merking av bru skal registreres i
Brutus under element H29 Annet tilleggs-
utstyr.
Fig. 13.4-1: Merking av luftfartshinder