108
7 B R U D ATA
: :
B R U R E G I S T R E R I N G
7.9.3 Størrelser for tunneler
og vegoverbygg
Disse størrelsene gjelder for Kategori
6-Tunnel/ Vegoverbygg.
Angir lengden av konstruksjonens taksen-
terlinje/ taklengde målt horisontalt i løpets
retning, inklusive evt. framspring/ porta-
ler.
Innvendig bredde angir innvendig mini-
mumsbredde målt vinkelrett på gjennom-
løpets senterlinje.
Areal = Gjennomløpslengde x Innvendig
bredde.
Feltet oppdateres automatisk i Brutus ved
endring av datafeltene til nevnte parame-
tere.
7.9.4 Størrelser for ferjeleier
Disse størrelsene gjelder for Kategori 4-Fer-
jeleie.
Merknad:
Datafeltene nedenfor kommer opp i regis-
treringsvinduet for Type/ Detaljbeskri-
velse avhengig av hvilken av byggverks-
typene 81-Ferjekaibru, 82-Kai og 83-marine
konstruksjoner man holder på å registrere.
Angir total kailengde eller gjennomsnitts-
lengden på kaia.
For tilleggskai registreres her den
effektive
kailengden som er lengden fra front ferje-
kaibru og fram til enden av kaia ved rett
kai eller til det punktet hvor kaia begyn-
ner å runde av ved krum kaiende. Se fig.
7.9.4-1.
Angir total kaibredde eller gjennomsnitts-
bredden på kaia.
Angir totalt kaiareal.
Beregnes av Brutus som (kai)lengde x (kai)
bredde.
Tilsvarer horisontalavstanden mellom sen-
terlinje ferjekaibru og ytterkanten av kai-
fendringen, målt normalt på senterlinje
fergekaibru. Senterlinjeavstanden begren-
ser bredden på fergen. Se fig. 7.9.4-1.
Kotehøyden angir høyden på topp landkar
i forhold til standard nullpunkt (havover-
flate/ kote 0 NGO). Se fig. 7.9.4-2.
Gjennomløpslengde
– Konstruksjonens
gjennomløpslengde – m
Innvendig bredde
– Konstruksjonenes
minste innvendige bredde - m
Areal
– Konstruksjonenes areal – m²
Lengde
– Kailengde – m
Senterlinjeavstand
– Avstand mellom
CL-bru og kaifendring – m
Bredde
– Kaibredde – m
Areal
– Kaiareal – m²
Kotehøyde
–
Kotehøyde for landkar – moh (NGO)